
Wat is Google Tag Manager?
Google Tag Manager (GTM) is een gratis hulpprogramma van Google waarmee je snel en eenvoudig tracking codes en fragmenten, ook wel tags genoemd, op de website of in de app updaten.
Vanuit één overzicht kun je alle ingestelde codes monitoren, aanpassen en uitbreiden.
Tags werken met triggers. Alleen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan zal de tag ‘afgevuurd’ worden. Dat kan op basis van een bezochte pagina, een verstuurd formulier of een klik op een button zijn.
Deze informatie kan doorgestuurd worden naar bijvoorbeeld Google Analytics of Google Ads zodat je kunt zien wat er gebeurt op je website of met je Google Ads campagnes.
Zonder tags of triggers is Google Tag Manager een lege huls. Pas wanneer je het vult met tags, triggers en variabelen wordt het een uitermate handige en serieuze tool.
Waarom gebruikmaken van Tag Manager?
Niet iedereen maakt gebruik van Google Tag Manager. Het is vaak niet geheel duidelijk wat de voordelen zijn en wat je er mee kunt (of juist niet)
De belangrijkste redenen waarom je gebruik kunt maken van Tag Manager:
– In plaats van dat je allerlei tags moet toevoegen aan je website, zoals Google Analytics, de Facebook en de LinkedIn pixel, hoef je maar 1 tag toe te voegen: namelijk Google Tag Manager. Hierdoor blijft de snelheid van je website optimaal of levert het zelfs winst op.
– Je kunt alles tracken wat je wilt waardoor je het gedrag van de website bezoekers zeer nauwkeurig kunt inzien.
– Wanneer je code wilt vervangen of toevoegen dan kun je dat, veelal, met Google Tag Manager oplossen zonder dus dat je een ontwikkelaar nodig hebt. Je kunt dan veel sneller schakelen.

Google Tag Manager bij Online Presence
Wij helpen je graag met het implementeren en inrichten van Google Tag Manager. Zo weten wij zeker dat alle gebeurtenissen op de website goed inzichtelijk worden. Tijdens een kennismakingsgesprek bekijken we de mogelijkheden en bespreken we de doelstellingen. Als klant van Online Presence krijg je alle Tag Manager diensten er gratis bij.