Blog

Alles over zoekintentie & SEO

De zoekintentie is het hoofddoel dat iemand heeft bij het invullen van een zoekopdracht in een zoekmachine.

Een ding is zeker: een gebruiker zoekt met een bepaald doel en zoekmachines willen zo relevant mogelijke zoekresultaten tonen.

Of het nu gaat om het vinden van informatie, het kopen van een product, het vinden van een restaurant, of gewoon het bezoeken van een specifieke website: elke zoekopdracht heeft een onderliggende intentie.

Tegemoet kunnen komen aan de juiste intentie is cruciaal voor het succes van jouw SEO-strategie.

Wil jij kans maken om in de zoekresultaten terecht te komen? Check eerst de zoekintentie van relevante zoekopdrachten!

Wij leggen het je uit.

 

Wat is zoekintentie?

Simpel gesteld is de zoekintentie de reden van een zoekopdracht.

De gebruiker maakt namelijk met een doel gebruik van een zoekmachine als Google. Misschien wil de gebruiker iets kopen, een reservering maken óf misschien wil iemand alleen maar een antwoord op een simpele vraag.

Zoekmachines stellen de zoekresultaten samen op basis van de meest relevante intentie. Wil je überhaupt kans maken om in de zoekresultaten terecht te komen? Dan móet jouw pagina aan de zoekintentie voldoen.

Het is dus niet meer zo simpel als alleen een paar zoekwoorden kiezen en ze verwerken in je pagina’s. Zoekmachines worden steeds intuïtiever als het gaat om het begrijpen en rangschikken van content. Een belangrijke factor in dit verhaal is dus echt context.

Laten we kijken naar een voorbeeld, het zoekwoord ‘boxspring’:

Zoekresultaten boxspring

De top 10 zoekresultaten bestaat uit pagina’s waar je een boxspring kunt kopen. Dit betekent dat mensen die zoeken op de term ‘boxspring’ hierop zoeken omdat zij een boxspring willen kopen.

Een informatieve pagina over de geschiedenis van de boxspring zal dus niet in de top 10 zoekresultaten terecht komen, dit is namelijk niet de meest relevante intentie van de zoeker.

Helaas kan het gebeuren dat de meest relevante zoekintentie verandert waardoor zoekmachines de zoekresultaten anders samenstellen.

Het gevolg is dat een hele goede uitgebreide pagina die hoog in de zoekresultaten staat niet meer aan de veranderde zoekintentie voldoet en daarom wegzakt in de zoekresultaten.

Raak je ineens posities kwijt en het komt niet door een core update? Dan is het best mogelijk dat de zoekintentie is veranderd. Als de zoekintentie verschuift is het goed om hierop in te spelen om jouw posities te behouden.

Het is alleen helaas niet altijd mogelijk. Als jij geen producten verkoopt en de zoekintentie is veranderd naar volledig transactioneel, dan kom je er echt niet tussen.

Welke zoekintenties zijn er?

Informatief

Bij een informatieve zoekintentie is de gebruiker op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp. De gebruiker wil antwoord op zijn of haar vragen.

De zoekwoorden combinaties bij een informatieve zoekintentie bevatten vaak (maar zeker niet altijd) vraagwoorden. Ze beginnen dan bijvoorbeeld met ‘hoe’, ‘wat’, ‘waarom’ etc.

Voorbeelden van informatieve zoektermen:

  • Uitslag songfestival
  • Hoe bak je een appeltaart?
  • Waarom is de lucht blauw?

De zoekresultaten bij een informatieve zoekintentie bevatten vaak featured snippets. Een featured snippet is een uitgelicht stuk tekst dat bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnt met daarin een beknopt antwoord op de vraag. Dit antwoord verschijnt vaak bovenaan de zoekresultatenpagina zodat mensen het antwoord op hun vraag snel en gemakkelijk kunnen vinden.

Bij een informatieve zoekintentie kun je denken aan blogpagina’s of nieuwspagina’s.

Navigatie

Bij een navigatie zoekintentie is de gebruiker op zoek naar een specifieke website of pagina. De gebruiker weet al waar hij/zij heen wil en gebruikt een zoekmachine om daar terecht te komen. Goede voorbeelden zijn merknamen en specifieke websites.

Voorbeelden van navigatie zoektermen:

  • YouTube
  • Inloggen Netflix
  • Rijksoverheid

Bij een navigatie zoekintentie komen vaak homepagina’s of inlogpagina’s naar boven.

Commercieel

Bij een commerciële zoekintentie is de gebruiker nog in de oriënterende fase en wil hij/zij zich informeren over bepaalde producten, diensten of merken.

Ze doen eerst onderzoek voordat ze een aankoop doen. Mensen zijn in dit stadium geïnteresseerd in het vergelijken van verschillende opties, prijzen en kenmerken.

Zo kunnen zij bepalen welk product of welke dienst het beste bij hun behoeften past. Recensies, productvergelijkingen en goede omschrijvingen zijn hierbij zeer behulpzaam.

Voorbeelden van commerciële zoektermen:

  • Beste laptop 2024
  • Apple vs Samsung
  • Goedkope activiteit Amsterdam

Bij een commerciële zoekintentie komen bijvoorbeeld vergelijkingspagina’s omhoog.

Transactie

Gebruikers met een transactionele zoekintentie zijn van plan om een specifieke actie uit te voeren. Ze willen bijvoorbeeld een aankoop doen, een afspraak- of een reservering maken.

Gebruikers die met een transactionele zoekintentie op zoek gaan, zijn dus actief op zoek naar een bepaald product of dienst.

Voorbeelden van transactionele zoektermen:

  • Iphone kopen
  • Lowlands ticket
  • Inschrijven HvA

Bij een transactionele zoekintentie kun je denken aan productpagina’s of aanmeldpagina’s.

Waarom is zoekintentie zo belangrijk?

Alles valt of staat met relevantie bij een zoekmachines. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe iphone (om te kopen) en je komt op een pagina terecht die mooi vertelt hoe lang de iphone al bestaat en hoe goed het werkt dan komt de content niet overeen met de intentie.

Stel je maar eens voor: je loopt een fysieke winkel binnen, vraagt de medewerker of de nieuwste Nike Air Max er ook is in maat 44 en je wordt naar alle Nike schoenen gestuurd. Niet waar je naar op zoek was, snel wegwezen dus!

Daarom is vanuit een SEO-oogpunt de zoekintentie verschrikkelijk belangrijk.

Gebruikers van zoekmachines willen zo snel mogelijk kunnen vinden wat zij nodig hebben.

Als zij terecht komen op een pagina met de verkeerde intentie zijn zij niet tevreden met het zoekresultaat en dus ook niet met Google. Niet vreemd dat het voor Google van levensbelang is om de zoekresultaten te laten zien die voldoen aan de juiste intentie. En hier worden ze steeds beter in.

Hoe bepaal ik de zoekintentie?

Zoals besproken is het dus erg belangrijk om de zoekintentie van jouw zoekwoorden te bepalen vóórdat je echt aan de slag gaat met je SEO-strategie.

Maar hoe doe je dat?

Soms spreekt de zoekintentie voor zich, maar vaak moet je toch echt even zelf op onderzoek uit. Je kunt te werk gaan en kijken welke zoekintentie aansluit bij de top 10 zoekresultaten. Dit is een goede indicatie van de zoekintentie waar Google op dit moment de voorkeur aan geeft.

Kijk goed uit met woorden die wat meer ‘tricky’ zijn. Neem bijvoorbeeld ‘apple’. Zijn er meer mensen op zoek naar de producten van het merk Apple of zoeken gebruikers informatie over het stuk fruit?

Zoekintenties kunnen zeker ook gemixt worden. Zoek maar eens op ‘koffieboon’. Er komen websites naar boven waar je koffiebonen kunt kopen, maar ook informatieve pagina’s over de koffieboon.

Met de volgende ChatGPT prompt kun je voor belangrijke enkele en meervoudige zoekwoorden achterhalen wat intentie is:

‘Analyseer voor de zoekwoorden combinatie ‘………..’ de eerste 10 zoekresultaten en deel ze in op basis van zoekintentie: informatief, navigatief, commercieel, of transactioneel.’

In onze andere blog geven wij nog meer manieren waarop je ChatGPT kunt inzetten voor SEO.

Je kunt uiteraard ook goed kijken naar de zoekresultaten van de verschillende zoekwoorden om te zien wat voor content getoond wordt.

Conclusie

Zoekintentie is extreem belangrijk om te bepalen of je wel of niet gevonden kunt worden op bepaalde zoekwoorden. Zomaar gevonden worden met jouw content gaat niet gebeuren.

We kunnen daarom wel stellen dat als je nog niet eerder naar zoekintentie om hebt gekeken, het hoog tijd is om dat wel te gaan doen. Alleen dan heeft jouw SEO-strategie kans van slagen.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw online marketingstrategie? Online Presence heeft 20+ jaar online marketingervaring en heeft al veel bedrijven geholpen met het behalen van geweldige resultaten. Neem nu vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag verder!

Klaar om te groeien?

Wij maken graag kennis met je. Met ons team van specialisten kunnen wij ook jou helpen met een betere online presence. Bel of mail ons. Je kunt ook het onderstaande formulier invullen. Binnen 24 uur nemen wij dan contact op.

  • Altijd een vast aanspreekpunt

  • Meer dan 20 jaar online marketing ervaring

  • Geen langdurige contracten

david keesom

David Keesom

Teamlead online marketing

Maak een afspraak

Door mijn gegevens achter te laten ga ik ermee akkoord dat met mij contact wordt opgenomen

Klaar om te groeien?

Wij maken graag kennis met je.

Alex Timmers

Maak een afspraak

Door mijn gegevens achter te laten ga ik ermee akkoord dat met mij contact wordt opgenomen