De razend populaire tool ChatGPT is al maandenlang het belangrijkste gespreksonderwerp in de (online marketing)wereld. Je kunt er gewoon niet meer omheen; artificial intelligence lijkt voor iedere branche kansen te bieden.
Wat zijn de kansen die ChatGPT biedt voor SEO? In dit artikel bespreken we verschillende toepassingen van ChatGPT die het leven van iedere SEO-marketeer nét even iets makkelijker maken.
Hoe kunnen online marketeers ChatGPT inzetten voor SEO?
De mogelijkheden op het gebied van AI lijken op dit moment eindeloos. Zeker nu AI volledig toegankelijk is gemaakt voor iedereen met behulp van ChatGPT. Iedere SEO-marketeer kan er van profiteren. Maar hoe?
Content creatie
Om te beginnen kan ChatGPT erg behulpzaam zijn bij het creëren van content. Hier heb je wel een overzichtelijke lijst met zoekwoorden voor nodig. Ook hier kun je natuurlijk ChatGPT voor inzetten, benieuwd hoe? “Zoekwoorden onderzoek doen met behulp van ChatGPT” hebben wij in een ander blog beschreven.
Zodra je een duidelijk overzicht van je belangrijksten zoekwoorden hebt kan ChatGPT helpen bij het vinden van passende onderwerpen, het creëren van content outlines en het bedenken van geoptimaliseerde titels en koppen.
Laten we beginnen met opdoen van inspiratie voor nieuwe onderwerpen. Zet de lijst met jouw belangrijkste zoekwoorden in ChatGPT en vraag de bot om deze te sorteren in een tabel op basis van zoekvolume. Vervolgens typ je deze prompt: ‘Geef op basis van deze tabel vijf relevante blog onderwerpen’. In dit voorbeeld gebruiken wij een website die zich richt op een doelgroep die budgetvriendelijk wilt reizen.
Om een outline voor je blog te creëren gebruik je deze prompt: ‘Creëer een artikel outline voor: *blog onderwerp* met zoekwoordrijke titels en koppen. Verwerk alleen H1, H2 en H3 tags in de outline.’
Zoals je ziet geeft ChatGPT je een kant en klare outline zodat jij kunt beginnen met een schrijven van jouw artikel. Benieuwd welke meta titel/beschrijving ChatGPT zou aanraden voor het artikel? Gebruik dan deze prompt: ‘Schrijf nu een meta titel en beschrijving voor het artikel. De titel mag maximaal 60 karakters lang zijn en de beschrijving maximaal 160 karakters.’
Als je het artikel door wilt plaatsen naar je socialmedia-kanalen kan ChatGPT ook een goede bron van inspiratie zijn: ‘Geef ideeën voor socialmedia-uitingen die goed passen bij dit artikel.’
Concurrentieanalyse
Het is natuurlijk zeer belangrijk om je concurrenten goed in de gaten te houden en helemaal bij te blijven. Dit kan een tijdrovend proces zijn, maar gelukkig is ook hier een goede, uitgebreide ChatGPT prompt voor om het proces iets makkelijker te maken.
De volgende prompt is zeer uitgebreid en zal dan ook een vrij lang antwoord van de chatbot opleveren. Houdt er rekening mee dat de server van ChatGPT vaak druk/overbelast is en dat dit soort uitgebreide verzoeken wat langer kunnen duren of misschien op het moment een error kunnen geven. Niet alles in het rapport van ChatGPT zal even nuttig/relevant zijn, maar vaak is het wel een goede start voor je eigen uitgebreidere analyse.
Prompt:
‘Ik wil dat je je gedraagt als een analyse/auditor. Ik wil dat je een analyse uitvoert van *merk* met de volgende concurrenten: *concurrenten*. Ik wil dat je de verschillen en overeenkomsten tussen *merk* en *concurrenten* beoordeelt. Ik wil dat je je focust op prijsstelling, marktpositionering en branding. Onderzoek de relevante markt en analyseer elk merk om de belangrijkste verschillen en overeenkomsten te identificeren. Presenteer alle informatie in een gedetailleerd rapport met grafieken, grafieken en tabellen. Laat me op basis van alle informatie weten hoe *merk* kan verbeteren en actiegerichte stappen kunnen ondernemen om *merk* beter te maken dan *concurrenten*.’
In dit voorbeeld hebben wij een aantal bekende kledingmerken gebruikt.
Linkbuilding
Wil je graag aan de slag met linkbuilding maar heb je geen idee waar je moet beginnen? ChatGPT kan je alvast een eind op weg helpen. Met de juiste prompts kun je erachter komen met welke website je een samenwerking aan kan gaan om zo jouw autoriteit te verbeteren en hoger te ranken in zoekmachines.
Probeer bijvoorbeeld deze prompt: ‘Analyseer deze website: *website*. Geef een lijst van specifieke websites waarmee *website* een samenwerking aan kan gaan om zo het aantal backlinks van *website* te verhogen.’
Voor dit voorbeeld hebben we onze eigen website gebruikt.
Algemene SEO-analyse
Heb je geen zin/tijd om veel verschillende prompts te proberen en wil je ChatGPT gewoon graag een snelle, globale SEO-analyse uit laten voeren? Probeer dan deze prompt:
‘Ik wil dat je je gedraagt als de beste SEO-consultant aller tijden. Ik heb een lijst met zoekwoorden nodig en een bijbehorende targeting-strategie om *website* te optimaliseren. Kies vervolgens de geschikte zoekwoorden om op te richten. Houdt rekening met de concurrentie en het zoekvolume voor elk zoekwoord. Ik wil organisch op de eerste plaats ranken in zoekmachines en heb deze lijst en strategie nodig om dat te bereiken. Ik wil dat je een strategie opstelt die de gekozen zoekwoorden het beste incorporeert om het potentieel te maximaliseren om *website* hoger in de zoekresultaten te laten rangschikken. Verwerk keyword difficulty hier ook in en rangschik ze op basis van degenen die het gemakkelijkst zijn. Toon de resultaten in een tabelindeling.’
Wat zijn de nadelen van ChatGPT voor SEO?
ChatGPT kan dus op veel verschillende manieren heel erg nuttig zijn als het gaat om SEO. Maar er zitten natuurlijk ook een paar nadelen aan de tool die goed zijn om in gedachten te houden als je van plan bent om ChatGPT te gaan gebruiken.
Om te beginnen; ChatGPT gebruikt en leert alleen van de informatie die beschikbaar is op het internet. Dit zorgt ervoor dat antwoorden inconsequent en bevooroordeeld kunnen zijn. Daarom is het erg belangrijk om alle output van ChatGPT goed door te lezen en zelf te checken/aan te passen. Neem nooit teksten klakkeloos over.
Het tweede nadeel van ChatGPT is het onvermogen van de chatbot om emoties te kunnen begrijpen/overbrengen. AI kan zich op dit moment nog niet inleven in de emoties van een doelgroep en zal dus niet kunnen schrijven/creëren met empathie. Dit belemmerd zijn vermogen om content te creëren die sterke emotionele reacties oproept.
En tenslotte moet je rekening houden met een beperkte toegang tot de chatbot. De testversie van ChatGPT is op dit moment gratis beschikbaar voor iedereen, maar er is een grote kans dat dit niet lang zo zal blijven. Het doel van OpenAI is op dit moment om de bot zo goed mogelijk te trainen en zo efficiënt mogelijk te maken. Misschien vallen de nadelen die we zojuist genoemd hebben binnenkort allemaal weg en functioneert ChatGPT volledig als een (bizar intelligente) collega!
Conclusie
ChatGPT kan op verschillende manieren nuttig zijn voor SEO-marketeers. In dit artikel bespraken we content creatie, concurrentieanalyses, linkbuilding en algemene analyses. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer manieren waarop jij de digitale assistent kunt inzetten om jouw SEO-werkzaamheden makkelijker en effectiever te maken. Wij zeggen graag: the sky is the limit. De mogelijkheden voor ChatGPT zijn werkelijk eindeloos, zolang je maar duidelijk en volledig bent. Hoewel de antwoorden van ChatGPT verre van perfect zijn, fungeren te vaak wel als een mooie bron van inspiratie. En daarbij: het kost maar enkele seconden om de prompts uit dit artikel te kopiëren en te plakken in ChatGPT. Zeker het proberen waard dus!
Goed om te weten dat wanneer je naar een andere pagina verwijst de Anchor tekst – de tekst waar je op kunt klikken – altijd relevante woorden moet bevatten. In dit geval zou dat zijn: Lees daarom ook ‘hoe zet je ChatGPT in voor SEA’ waar je de tekst tussen haakjes als anchor tekst gebruikt