Blog

De datatrends voor 2024

Meer dan ooit spelen data en analytics een cruciale rol binnen bedrijven en de samenleving als geheel. Met verschillende trends en ontwikkelingen die onze interactie met data opnieuw vormgeven, belooft 2024 een belangrijk jaar te worden. Large Language Models en andere toepassingen binnen kunstmatige intelligentie bieden nieuwe mogelijkheden. En natuurlijk is het ook belangrijk om te blijven letten op de steeds strenger wordende privacyregels. De tijd tikt door en het belang van first party data neemt toe.  

We hebben een aantal belangrijke datatrends voor 2024 op een rij gezet. Zo haal jij dit jaar het maximale uit de nieuwe ontwikkelingen binnen de datawereld!

 

First party data

Eén van de belangrijkste datatrends voor 2024 is het toenemende belang van first party data. Chrome stopt namelijk binnenkort met third-party-cookies. Google wil van de cookies af om het internet een ‘meer privacy vriendelijke plek’ te maken.

Met de nieuwe ‘Tracking Protection‘ functie worden cookies van derden volledig tegengehouden. Dit betekent dat je helaas afscheid moet gaan nemen van je data vanuit derden.

Maar wat betekent dit nou eigenlijk voor jou en hoe ga je hier mee om? Geen data meer in de browser van je bezoeker betekent meer focus op dataverzameling aan jouw eigen serverkant.

Oftewel: first party data. Dit is data uit eerste hand. Deze data komen uit je eigen systemen; het zijn alle gegevens over klanten en bezoekers van je site die jij zelf verzamelt en combineert. Deze data variëren dus van NAW-gegevens tot gegevens over het online-gedrag die op basis van cookies worden verzameld. Het goed op orde hebben van deze data is verschrikkelijk belangrijk.

Server-Side Tag Management

Een goede first party oplossing is server-side tag management. Hierbij stuurt de website gegevens over de acties die worden uitgevoerd naar zijn server, waarna deze vervolgens naar de analytics provider (zoals Google Analytics) gestuurd worden.

Een goede oplossing dus om toch toegang te hebben tot de kostbare data over jouw websitebezoekers. Aan server-side tag management zitten veel voordelen zoals betere data veiligheid én efficiëntie.

Google consent mode

Zoals je weet moet voor nagenoeg alle cookies omtrent dataverzameling sinds de start van de AVG-wet expliciet toestemming worden gegeven. Door deze ontwikkeling kwam Google al snel met Google Consent Mode, waardoor je op een privacy vriendelijke manier toch voldoende data kan blijven verzamelen.

Google Consent Mode zorgt ervoor dat de cookies van Google (bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads en Google Tag Manager) alleen worden geactiveerd waar de gebruiker expliciet toestemming voor heeft gegeven.

Sinds kort is Google consent mode overgegaan naar V2. Als je producten van Google Ads wilt blijven gebruiken en remarketing wilt doen in Europa, moet je de nieuwe versie van Google Consent Mode vóór maart 2024 implementeren. Wat houdt dat precies in? Wij leggen het je uit:

In de nieuwe update zijn er twee nieuwe parameters geïntroduceerd. Voorheen waren er 5 opties omtrent Google consent: ad_storage, functionality_storage, personalization_storage, security_storage en analytics_storage. Nu we naar een steeds privacy vriendelijker internet toe gaan, wordt de handhaving van het EU-beleid voor toestemming van gebruikers versterkt.

In versie 2 moeten gebruikers in de consent mode naast ad_storage en analytics_storage twee nieuwe parameters indienen:

Ad_user_data: Stelt toestemming in voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor online advertentiedoeleinden.

Ad_personalization: Stelt toestemming in voor gepersonaliseerde advertenties.

Het is dus belangrijk om over te gaan naar Google consent mode V2 vóór maart. Gebruikers die in maart 2024 de Google Consent Mode v2 niet gebruiken, kunnen Google Ads niet gebruiken en zullen niet in staat zijn om nieuwe gebruikers uit Europa te krijgen.

Customer Data Platform

Je hebt het vast al eens voorbij zien komen: Customer Data Platforms (CDP’s). CDP’s kunnen goed van pas komen in een tijd waarin klantgegevens verspreid zijn over verschillende systemen. Door alle gegevens te centraliseren in een CDP en 360-graden klantprofielen op te bouwen, kunnen bedrijven de data gebruiken op een effectieve manier en de Customer Lifetime Value (CLV) maximaliseren.

Een CDP biedt je volledige controle over klantdata en maakt personalisatie mogelijk, wat zorgt voor een verbeterde klantbeleving en hogere betrokkenheid.

Daarentegen zijn Data Management Platforms (DMP’s) meer gericht op het verzamelen en beheren van data voor marketingdoeleinden. Het kiezen van de juiste CDP vereist grondig onderzoek en kan een grote impact hebben op je marketinginspanningen en bedrijfsprocessen.

Data Safety

Na al deze informatie over data is het belangrijk om je te beseffen dat met grote data, grote verantwoordelijkheid komt. Daarom zijn encryptie, multi-factor authenticatie en regelmatige security audits nodig.

Trust is key; jouw klantdata moet altijd veilig zijn. Data security is geen leuk of spannend onderwerp, maar wel iets waar je je volgend jaar nóg bewuster van moet zijn.

Denk na over welke nieuwe ontwikkelingen jij wilt ondersteunen en werk binnen jouw bedrijf met duidelijke richtlijnen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je niet zomaar al je (klant)data in open source AI-toepassingen stopt?

Large Language Models

De laatste datatrend die het aankomend jaar een grote rol kan gaan spelen is de opkomst van Large Language Models.

Een large language model (LLM) is een type kunstmatige intelligentie (AI) die is getraind om menselijke taal te begrijpen, te genereren en te manipuleren. Het bestaat uit algoritmes die miljoenen stukken tekst analyseren om te begrijpen hoe taal werkt en vervolgens deze kennis gebruiken om menselijke teksten te genereren.

Met behulp van geavanceerde algoritmes leren LLM’s hoe menselijke taal werkt. Ze kunnen worden getraind op verschillende taal- en taalkundige taken, zoals tekstanalyse, vertaling, vraag-antwoord-systemen, samenvatting, chatbots en nog veel meer.

Dit jaar zullen LLM’s een steeds grotere rol gaan spelen in de datawereld. Als ze toegang krijgen tot grote hoeveelheden data, kunnen ze in combinatie met grafieken veel waardevolle context bieden.

Veel organisaties worstelen nog steeds met hun gegevens omdat tot 80% ervan ongestructureerd is of geen semantische betekenis heeft.

Gelukkig kunnen LLM’s ongestructureerde data filteren en classificeren, waardoor waardevolle inzichten uit anders “rommelige” gegevens gehaald kunnen worden, zoals klantenondersteuning en verkoopgesprekken.

Een mooie eigenschap van LLM’s is dat ze kunnen leren van tekstuele data, bijvoorbeeld afkomstig van het internet. Dit betekent dat ze zich voortdurend ontwikkelen en steeds beter kunnen worden in het begrijpen en genereren van menselijke taal naarmate ze meer worden getraind op nieuwe gegevens. Hierdoor kun je LLM’s dus ook ‘trainen’.

Hoe langer ze gebruikt worden, hoe beter ze kunnen functioneren binnen een bedrijf of organisatie.

Conclusie

Er zijn genoeg trends die je in de gaten moet blijven houden dit jaar! Van first-party data oplossingen tot Large Language models: wij zijn benieuwd wat het nieuwe jaar ons gaat brengen.

Heb jij hulp nodig bij het optimaliseren van jouw online marketing strategie? Online Presence heeft 20+ jaar online marketing ervaring en heeft al veel bedrijven geholpen met het behalen van geweldige resultaten. Neem nu vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je graag verder!

Klaar om te groeien?

Wij maken graag kennis met je. Met ons team van specialisten kunnen wij ook jou helpen met een betere online presence. Bel of mail ons. Je kunt ook het onderstaande formulier invullen. Binnen 24 uur nemen wij dan contact op.

  • Altijd een vast aanspreekpunt

  • Meer dan 20 jaar online marketing ervaring

  • Geen langdurige contracten

david keesom

David Keesom

Teamlead online marketing

Maak een afspraak

Door mijn gegevens achter te laten ga ik ermee akkoord dat met mij contact wordt opgenomen

Klaar om te groeien?

Wij maken graag kennis met je.

Alex Timmers

Maak een afspraak

Door mijn gegevens achter te laten ga ik ermee akkoord dat met mij contact wordt opgenomen