Voor bedrijven die afhankelijk zijn van klanten uit een bepaalde geografische regio is de lokale vindbaarheid een cruciale factor voor hun succes. Of het nu gaat om restaurants, winkels, tandartspraktijken of aannemers, de meeste bedrijven hebben lokale klanten nodig om te overleven en te groeien. Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden en strategieën beschikbaar om jouw lokale vindbaarheid te vergroten en het meest relevante publiek te bereiken.
Je kunt jouw lokale vindbaarheid verbeteren met behulp van een aantal kanalen: SEA, SEO en social media. In dit artikel zullen we niet alleen de commerciële mogelijkheden op een rij zetten maar ook gaan we dieper in op de SEO-activiteiten die je kunt ondernemen om potentiële lokale klanten te bereiken.
Richt je op de juiste locaties
Voordat we aan de slag gaan met jouw lokale vindbaarheid is het belangrijk om vast te stellen op welke locatie(s) jij je moet gaan richten. Zodra je dit hebt bepaald kun je gaan kijken welke acties bij jouw bedrijf passen.
Er zijn namelijk verschillende soorten lokale bedrijven die een verschillende aanpak nodig hebben. Een loodgieter zal zijn lokale vindbaarheid bijvoorbeeld anders moeten aanpakken dan een fietsenmaker.
Als loodgieter ga je naar je klanten toe en ben je beschikbaar in een beperkte regio. Op basis van de afstand die je bereid bent om af te leggen voor je klanten richt je je op verschillende gebieden/steden en dorpen.
Een traditionele fietsenmaker ontvangt juist de klanten op een fysieke locatie om hun fiets te laten maken. Dan ben je alleen interessant voor een bepaald geografisch bereik. Mensen gaan niet 100 kilometer rijden om hun fiets te laten repareren, waardoor de lokale vindbaarheid beperkt is tot een kleiner gebied.
Hoe zet je SEA in voor lokale vindbaarheid?
Zoekmachine adverteren is uitermate geschikt om te zorgen voor- of het vergroten van lokale vindbaarheid. Op basis van de bovenstaande voorbeelden van de fietsenmaker en de loodgieter laten wij zien hoe je met zowel Google Ads als Microsoft Ads hiermee om kunt gaan.
Lokale zoekwoorden voor lokale interesse
Voor zowel de fietsenmaker als de loodgieter kun je gebruikmaken van lokale zoekwoorden om in te spelen op de lokale behoefte. Wat zijn dan lokale zoekwoorden? Niet heel spannend maar het zijn woorden die een locatie bevatten in combinatie met de behoefte die iemand heeft. Voor de fietsenmaker zou dat kunnen zijn ‘fietsenmaker in alkmaar’ of ‘fiets repareren in haarlem’. En voor de loodgieter is het vergelijkbaar met zoekwoorden combinaties als ‘loodgieter in hoorn’ of ‘loodgieter gezocht in amsterdam’.
Op deze manier kun je je advertenties richten op mensen die actief op zoek zijn naar producten of diensten in een bepaalde regio.
Locatie gericht adverteren
Een andere manier waarop je met Google Ads en Microsoft Ads je lokale vindbaarheid kunt vergroten is door je advertenties te tonen op basis van een bepaalde locatie.
Bij het opzetten van een campagne kun je ervoor kiezen om je advertenties alleen te tonen aan mensen die zich op een locatie of binnen een bepaalde straal van jouw bedrijf bevinden. Dit betekent dat alleen mensen die zich bevinden in de door jou opgegeven locaties jouw advertenties te zien krijgen.
Je kunt er voor kiezen om alleen zoekwoorden hiervoor in te zetten, bijvoorbeeld ‘loodgieter gezocht’ of ‘mijn gootsteen is verstopt’ in een of meer locaties. Iedereen die gebruikmaakt van deze woorden én zich bevindt in de aangegeven locatie krijgt de advertentie te zien. Niet iedereen maakt namelijk gebruik van een locatie in de zoekopdracht. Op deze manier voorkom je dat je potentiële klanten misloopt.
Naast het gebruik van zoekwoorden kun je ook andere campagne types op dezelfde wijze inzetten, zoals display advertenties of Performance Max. Hierbij maak je gebruik van visuele advertenties gericht aan bepaalde (relevante) doelgroepen.
Maak gebruik van advertentie-extensies
Tenslotte kun je nog advertentie-extensies toevoegen aan je campagnes. Advertentie-extensies zijn stukjes extra informatie die je kunt toevoegen aan je advertenties.
Een aantal nuttige voorbeelden zijn sitelinks, oproep extensie (zodat mensen kunnen bellen) en de locatie extensie (met route beschrijvingen). Door het gebruik van advertentie-extensies kun je potentiële klanten niet alleen extra informatie tonen, je maakt het ook makkelijker om – lokaal – met je in aanraking te komen.
Ook maken extensies jouw advertenties toegankelijker voor het gebruik van mobiele apparaten. Erg handig voor jouw lokale zichtbaarheid. Denk er maar eens over na: als je op zoek bent naar lokale producten of diensten (een avondje naar de bioscoop, een kapper in de buurt etc.) pak je bijna altijd je mobiel. Hoe makkelijk is het om dan een interessante advertentie te tonen en mensen direct op een telefoon-icon te laten klikken zodat zij jou kunnen bellen.
De extensies die het meest relevant zijn voor de lokale vindbaarheid:
- Door het toevoegen van een locatie extensie zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw bedrijf gemakkelijk kunnen vinden vanaf hun mobiele telefoon als zij in de buurt zijn
- Met een oproep extensie kunnen bezoekers jou binnen één klik bereiken door vanaf hun mobiel te bellen.
- Gebruik een sitelink extensies om extra links aan te bieden naar een pagina op de website in plaats van alleen 1 pagina.
Hoe kun je SEO inzetten voor lokale vindbaarheid?
Op het gebied van SEO, zoekmachine optimalisatie, zijn er ook de nodige mogelijkheden die je kunt ondernemen om lokaal beter gevonden te worden. Volgens Google zijn er drie lokale ranking factoren die de lokale zoekresultaten beïnvloeden:
- Relevantie
- Afstand
- Autoriteit
Als je aan het optimaliseren bent voor lokale vindbaarheid is het belangrijk om deze factoren in je achterhoofd te houden.
Relevantie geeft aan hoe goed jouw bedrijfsprofiel aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker. Google doet een inschatting hoe goed de diensten en producten die jij aanbiedt overeenkomt met de zoekopdracht die wordt geplaatst.
Afstand is het meest vanzelfsprekende criterium voor lokale vindbaarheid. Google houdt rekening met hoe ver jouw bedrijfslocatie verwijderd is van de zoekopdracht die is gebruikt, of de locatie waarvandaan iemand de zoekopdracht plaatst.
Autoriteit refereert naar de bekendheid van een bedrijf. Het aantal online vermeldingen is hier een belangrijk criterium. Ook de mening van de consument wordt hier meegenomen; positief beoordeelde bedrijven krijgen eerder een hogere ranking bij lokale zoekopdrachten.
NAW-gegevens
Laten we beginnen met een belangrijke actie voor lokale SEO: het vermelden van jouw NAW-gegevens (bedrijfsnaam, adres en stad). Dit is de belangrijkste data dat overal te vinden moet zijn. Zorg ervoor dat ze overal correct en op dezelfde manier vermeld worden om zo duidelijk mogelijk te zijn voor Google. Vermeld je gegevens daarom op een aparte contactpagina en zet ze in de footer van je website.
Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf wordt ook wel gezien als hét digitale visitekaartje van Google (Maps). Er zijn veel bedrijven die niet weten dat zij hun gegevens kunnen aanpassen. Wanneer je de gegevens meer op maat maakt en uitbreid met relevante content dan verhoog je de kans dat Google je toont bij relevante lokale zoekopdrachten.
Maak de pagina zo compleet mogelijk; vul zo veel mogelijk velden in met actuele, correcte informatie over jouw bedrijf. Het begint natuurlijk met het controleren van je bedrijfsnaam, contactgegevens en openingstijden. Maar er zijn nog meer aanvullende opties. Het toevoegen van foto’s en video’s van je bedrijf en locatie (intern en van buitenaf) helpen om je autoriteit te verhogen. Heeft je bedrijf meerdere vestigingen? Claim dan iedere locatie en breid voor alle locaties de content uit.
Via Google Mijn Bedrijf kun je ook je producten en diensten delen. Dit helpt om deze beter zichtbaar te maken binnen Google en geeft op een vertrouwde manier overzicht aan potentiële klanten. Daarnaast kun je binnen Google Mijn Bedrijf relevante informatie delen met gebruikers, zoals blog-berichten, evenementen en aanbiedingen. Zorg dat je ook dit goed bijhoudt en dat je regelmatig nieuwe content deelt.
Tip: kijk ook naar Bing Places voor Business voor het aanpassen van je locatiegegevens.
Google reviews helpen bij het verhogen van het vertrouwen en jouw autoriteit. Mensen kijken vaker naar de Google beoordelingen van een bedrijf dan je denkt. Als je hier veel (positieve) reviews hebt staan, geeft dat de potentiële klant een goede indruk. En omdat de autoriteit van een bedrijf ook wordt beïnvloed door het aantal reviews is het handig om zo veel mogelijk reviews te verzamelen. Je kunt je klanten vriendelijk vragen om een review achter te laten of zelfs een extra korting aanbieden als zij dit doen. Krijg je een negatieve review? Zorg ervoor dat je hier altijd op reageert en de situatie zo goed mogelijk probeert op te lossen.
Lokale content
Onder lokale content verstaan wij content, aparte pagina’s, dat specifiek gaat over een plaats. Het is vaak een pagina die speciaal is opgezet voor lokale vindbaarheid. Heeft jouw bedrijf meerdere locaties dan is het verstandig om per locatie een landingspagina te maken. Zo kun je duidelijk kenbaar maken wat de NAW-gegevens zijn per locatie, wat de aangeboden producten en/of diensten zijn op deze locatie en wat mensen op de locatie kunnen verwachten. Op deze manier vergroot je de kans om organisch gevonden te worden op lokale zoekopdrachten (zoals uit ons eerdere voorbeeld ‘loodgieter in alkmaar’.
Het heeft geen zin om per dorp of straat een landingspagina te gaan maken om maar zoveel mogelijk pagina’s live te zetten. Google met name is slim genoeg om te beseffen welke dorpen of steden zich in de regio bevinden waar jij je op richt met jouw locatie(s)
Hoe zet je social media in voor lokale vindbaarheid?
Als je bezig bent met je lokale strategie kun je social media natuurlijk niet vergeten. Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk dat je überhaupt te vinden bent op social media.
Potentiële klanten bij jou in de buurt zouden namelijk via social media kanalen als Facebook en Instagram op zoek kunnen gaan naar bedrijven. Instagram wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt om leuke restaurantjes in de buurt te vinden. Maak daarom een bedrijfsprofiel aan op Instagram, Facebook, Pinterest, TikTok en LinkedIn.
Er zijn natuurlijk nog meer sociale media waar je gebruik van zou kunnen maken, maar deze drie zijn het belangrijkst (want het grootst in bereik). Kijk hierbij vooral goed naar welke sociale media bij jouw bedrijf passen. Heeft jouw bedrijf de mogelijkheid om mooie foto’s te maken die kunnen dienen als inspiratie? Denk bijvoorbeeld aan meubels, woninginrichting, mode, en auto’s. Niet alle diensten of producten lenen zich voor social media. Houdt daar rekening mee.
Zorg ervoor dat alle belangrijke gegevens van jouw bedrijf aanwezig zijn op jouw social media-profielen (NAW-gegevens, openingstijden, link naar website etc.) en voeg lokale zoekwoorden toe aan jouw profielen indien van toepassing.
Hashtags en content
Als het gaat om lokale mogelijkheden via social media dan spelen hashtags een grote rol. Door het toevoegen van een hashtag aan jouw social media berichten voor het gebied waar jij je op wilt richten, vergroot je de kans dat potentiële klanten jouw content zien. Gebruikers die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een restaurant in Amsterdam zullen de hashtag #restaurantamsterdam bekijken om inspiratie op te doen. Daarom kan het een goede investering zijn om professionele foto’s/video’s te laten maken voor jouw kanalen. Vooral op Instagram kan goed beeldmateriaal belangrijk zijn. Gebruikers of volgers krijgen daardoor een goed beeld van wie je bent en wat je doet. Wanneer dat goed overkomt leidt het mogelijk tot nieuwe klanten!
Social media advertenties
Wil je met de verschillende social media kanalen die interessant zijn écht alleen mensen op bepaalde locaties bereiken? Dan is dat alleen mogelijk door advertenties in te zetten. Bij het opzetten van je campagnes kun je aangeven op welke locatie (stad, postcode, regio etc) je je richt met bepaalde producten of diensten. Zowel je advertenties als je landingspagina kun je aanpassen aan de locatie waar je je op richt.
Conclusie
Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een beter beeld van de manieren waarop jij jouw lokale vindbaarheid kun verbeteren. Alles gebeurt tegenwoordig online, ook het zoeken van offline- producten en diensten. Hoog tijd dus om jouw lokale vindbaarheid aan te pakken!
Wil jij graag een sterke lokale aanwezigheid creëren maar kun je wel wat hulp gebruiken? Wij helpen je graag om je te onderscheiden van concurrenten en je klantenbestand te vergroten. Neem vrijblijvend contact met ons op en wij voorzien je van passend en eerlijk advies.